Disleksia-Taree Zameen Par





Nama:Zalzazilah Fahra Binti Ahmad
Pensyarah:Dr.Hasnah Binti Toran
Filem Disleksia Taree Zameen Par (Falsafah dan isu Pendidikan Khas)







Enam ciri kanak-kanak disleksia yang ada dalam cerita  Taree Zameen Par mengisahkan seorang anak lelaki Awashti Ihsan yang mengalami disleksia,dimana Ihsan mempunyai beberapa cirri-ciri yang dikategorikan sebagai disleksia.
Ciri disleksia yang terdapat pada diri Ihsan ialah:
Kesukaran Membaca dan Menulis.
·         Ihsan mempunyai masalah dari segi membaca dan menulis.Ciri-ciri kesukaran membaca dan menulis pada diri kanak-kanak bernama ihsan jelas menunjukkan bahawa dia merupakan penghidap disleksia.Contoh didalam cerita ini Ihsan tidak dapat membaca dan menulis dengan baik.Ihsan menulis perkataan “table” menjadi tabl dan table.Ihsan juga mempunyai kecelaruan dari mengenal huruf,dimana apabila Ihsan ternampak huruf “d” seolah-olah Ihsan melihat huruf “b”,apabila melihat huruf “b” ihsan menganggap itu huruf “d”.
Melihat huruf-hruf serta angka-angka seolah-olah menari-nari pada penglihatannya.
·         Seterusnya,yang boleh dikatakan seseorang itu menghidap disleksia apabila melihat huruf-huruf serta angka-angka seolah-olah menari-menari pada penglihatannya sehingga boleh mengakibatkan kanak-kanak disleksia seperti Ihsan tidak dapat membaca dan tidak dapat menulis dengan betul.Ihsan Salah seorang pelajar disleksia yang mempunyai masalah dari sudut pandangan tersebut.
Ciri kanak-kanak disleksia seterusnya ialah daya imaginasi yang tinggi
·         Awasthi Ihsan mempunyai daya imaginasi yang tinggi.Contoh yang jelas boleh terlihat apabila Ihsan sedang menghadapi peperiksaan matematik.Apabila mendapat sahaja kertas soalan Ihsan tidak tahu untuk menjawab direnung kertas soalan itu pada angka 9 × 3,lama kelamaan Ihsan masuk dalam dunia imaginasinya untuk menjawab solan tersebut tetapi jawapan hasil dari dunia imaginasinya tidak tepat.


Tidak memberi perhatian ketika guru mengajar.
·         Ciri Disleksia seterusnya,tidak memberi tumpuan ketika guru mengajar.Semasa didalam kelas Ihsan tidak dapat memberikan tumpuan ketika guru mengajar,jelas terliaht didalam filem ini dimana ketika guru mengajar sahaja Ihsan seolah-olah dalam dunianya sendiri atua dalam khayalannya sehinnga menyebabkan guru memanggil berkali-kali barulah dia tersedar dari lamunannya itu
Emosi tidak stabil
·         Ihsan yang merupakan penghidap disleksia mempunyai keadaan emosi yang tidak stabil,dimana Ihsan terlalu sensitive dan mudah marah apabila kesilapannya ditegur.
Kelemahan Kemahiran menggunakan motor halus
·         Ihsan juga mempunyai masalah dari segi kemahiran menggunakan motor halus dengan baik.Dimana Ihsan tidak dapat memasang butang pada bajunya sendiri dan tidak dapat mengikat tali kasut sekolah dengan sendiri.
Tidak dapat mengetahui jarak.
·         Seterusnya didalam pembelajaran ihsan tidak dapat untuk mengetahui jarak seperti tidak dapat menangkap lemparan bola.Contohnya yang jelas boleh dilihat didalam filem ini apabila rakan-rakan ihsan meminta ihsan membaling bola kearah rakannya semula,tetapi ihsah pula tidak dapat mengetahui jarak untuk rakannya menangkap lemparan bola tersebut.






2.Bincangkan Kesan mempunyai anak-anak Disleksia.
·         Kesan mempunyai anak-anak disleksia,apabila ibubapa mengetahui bahawa anaknya menghidap disleksia atau memerlukan pembelajaran berkeperluan khas mereka tidak dapat menerima kekurangan yang dihadapi anak mereka.Contohnya di dalam filem ini ibu ehsan terutamanya bertanya kenapa harus ihsan yang menghadapi disleksia tersebut.Seolah-olah tidak dapat menerima kenyataan bahawa anaknya menghadapi masalah yang memerlukan.
·         Ibubapa ehsan tidak dapat menerima kegagalan ihsan dalam setiap perkara didalam pembelajaran dan pengajaran,sehingga membandingkan ihsan dengan abangnya.
·         Kesan kepada ibubapa tidak mengetahui cara bagaimana kaedah terbaik mendidik anak-anak yang menghidap disleksia.
3.Berikan tiga ciri pengajaran dan pembelajaran yang baik di dalam filem itu.
Tiga cirri pengajaran dan pembelajaran yang baik di dalam filem ini untuk pengajaran kanak-kanak disleksia ialah.
·         Contoh dimana dalam pembelajaran matematik cikgu Ram meminta ihsan menaiki dan menuruni tangga sesuai dengan angka yang ada di tangga dan sesuai dengan soalan yang diberikan oleh Ram,disini Cikgu Ram mengajarkan ihsan penambahan dan penolakan.
·         Seterusnya.Cikgu Ram mengajak Ihsan untuk bermain Game di computer,dimana kaedah ini adalah dapat mengembangkan teknik-teknik dalam penyelesaian masalah.
·         Seterusnya pengajaran dan pembelajaran yang baik dalam mengajar kanak-kanak disleksia ialah cikgu Ram menggunakan permainan playdoo,yang membentuk beberapa bentuk dengna playdoo.Contohnya Cikgu Ram membentuk gajah supaya memudahkan kefahaman ihsan dalam mengenal objek tersebut dengan teknik-teknik permainan.
·         Seterusnya kaedah menulis di atas pasir,ihsan diajar oleh cikgu ram untuk menulis di atas pasir bagi membantu pergerakan motor halus ihsan.



0 comments: