Helen Keller "Deaf and Blind Children"
Helen Keller
"Deaf" And "Blind" Children
1.Tuliskan secara ringkas sejarah kehidupan Helen
Keller.
Helen
Keller merupakan kanak-kanak yang kehilangan pendengaran dan penglihatannya
selepas Helen diserang oleh satu penyakit sehingga menyebabkan Helen kehilangan
kedua-dua daya pendengaran dan daya penglihatannya.
Tetapi
kekurangan pada dirinya tidak membataskan dirinya untuk Berjaya dalam pelajaran
sehingga ke peringkat Universiti.Dan Helen Keller juga telah terkenal diserata
dunia dengan potensi yang dimilikinya.
Seorang
doctor yakin bahawa Helen boleh diajar dan didik,oleh itu beliau menyarakan
ayah Helen untuk pergi berjumpa dengan pakar dalam masalah kanak-kanak yang kehilangan
daya pendengaran dan penglihatan iaitu Alexander Graham Bell
Helen
dibantu oleh Anne Sullivan gurunya,Ditugaskan mendidikan Anne Sullivan
memperoleh bahasa melalui bahasa isyarat tangan dan deria rasa.Berkat kesabaran
gurunya mengajar Helen akhirnya Helen Berjaya dalam hidupnya.
2.Apakah 3 cabaran yang dihadapi
oleh guru Helen Anne Sullivan
Tiga
cabaran yang dihadapi oleh guru Helen iaitu Anni Sullivan ketika mengajar Helen
ialah;
·
Cabaran
pertama ketika Anni Sullivan di meja makan,Ketika itu Semua
keluarga Helen berada di meja makan,ketika di meja makan Helen berkelakuan
dengan mengelilingi meja kemudian mengambil makanan di setiap pinggan ahli
keluarganya yang ada,Anni,guru Helen melihat tingkahlaku tersebut,ketika Helen
hendak mengambil makanan di pinggan Gurunya Anni Sullivan,Anni Sullivan segera
menepis tidak membiarkan Helen mengambilnya,sedang Helen melarangnya untuk
mengambil makanan,Anni Sullivan dicubit oleh Helen,lalu Gurunya Anni Sullivan
menampar pipi,kemudian dia mencubit lagi dan adegan tampar menampar antara
Helen dan gurunya.Kemudian Helen berjalan mengelilingi meja untuk mengetahui
siapa yang berada disitu namun ketika dia mengetahui bahawa tiada sesiapa
disitu,Helen keheranan,setelah itu,Helen kembali ke tempatnya dan memakan
sarapan paginya itu dengan menggunakan tangan.Anni memberi sendok kepada
Helen,tetapi Helen melemparkannya ke lantai kemudian Anne memaksa Helen untuk
turun dari kerusi dan menyuruhnya mengambil sendok tersebut.Akhirnya,Anne
Berjaya menyuruh Helen untuk mengambil sendok tersebut dan memegang sendok
tersebut di tangannya dan kemudian memaksa pula Helen mengambil makanan dengan
menggunakan sendok dan memasukkan makanan tersebut kedalam mulut
·
Cabaran
yang kedua makanan dengan tangannya,marah dengan tindakan
Helen,Anni segera membuat alphabet
“tidak boleh” iaitu memberi isyarat supaya jangan berbuat demikian lagi
iaitu mengambil makanan di dalam pinggan orang lain.Tetapi Helen dengan
beraninya mengambil jug air kemudian menuang air tersebut kemuka Anni
Sullivan,tidak berpuas hati dengan tindakan Helen tersebut,Anni Sullivan mendukong
Helen,membawa sekali jug air untuk Helen mengisi semula jug air yang Helen
tuangkan ke muka Anni Sullivan,kemudian membawa Helen ke pili air.
·
Cabaran
yang ketiga-ketika hari pertama Anni Sullivan
datang.Anni Sullivan membawakan boneka untuk Helen,sambil Anni mengajarnya
mengeja melalui bahasa isyarat tangan (Alphabet).Tiba-tiba Annie Sullivan
mengambil boneka tersebut,Helen memintanya semula dengan menarik boneka itu
dari Anni Sullivan tetapi Anni Sullivan tidak mahu memberi boneka tersebut.Pada
Masa sama Anni Sullivan mengajarnya Aplhabet menggunakan bahasa isyarat dengan
memberinya ganjaran coklat.Apabila Helen boleh mengeja Alphabet-Alphabet
tersebut Anni Sullivan memberikan semula boneka namun dengan cepatnya Helen
mengetuk muka Anni Sullivan dengan boneka tersebut sehingga giginya Anni
Sullivan tercedera.
3.Pada pendapat anda apakah lima
ciri utama yang perlu ada pada guru pendidikan khas
Sabar-Sebagai
seorang guru pendidikan khas,aspek utama yang perlu dimiliki oleh seorang guru
pendidikan khas ialah,sifat sabar.Hal ini kerana,di dalam program pendidikan
khas terdapat pelbagai jenis keupayaan pelajar perlu diambil kira ketika sesi
pengajaran dan pembelajaran.Sesetengah daripada mereka ini mempunyai keupayaan
dan potensi yang berbeza oleh hal demikian cara pengajaran juga berbeza.Seorang
guru pendidikan khas perlu sabar ketika berhadapan dengan murid contohnya
seperti Anni Sullivan,Sabar mendidik dan menggajar Helen yang kehilangan daya
penglihatan dan pendengaran serta tingkah laku Helen yang kasar untuk dikawal.Sehingga
beberapa cabaran dilalui Anni Sullivan ketika berhadapan dengan Helen.Tetapi
Anni Sullivan sabar mendidik dan mengajar sehingga Helen boleh mengenal dan
memahami Alphabet menggunakan kod bahasa isyarat tangan yang diajarkan oleh
gurunya.
Kemahiran/pemikiran yang kritis dan
kreatif untuk mendidik golongan kelainan upaya.
Seorang
guru pendidikan khas perlu berfikiran kritis dan kreatif dalam mendidik
golongan kelainan upaya dari segi masalah pembelajaran,masalah pendengaran dan
penglihatan.kerana golongan ini mempunyai kepelbagaian dan perbezaan pengajaran
yang berbeza oleh itu sebagai guru pendidikan pelbagai pendekatan perlu digunakan
untuk memberi pendidikan yang sewajarnya kepada golongan tersebut.Contohnya
didalam cerita Helen Keller,Gurunya Anni Sullivan menggunakan pelbagai
pendekatan difikirkan boleh membantu Helen merubah tingkah lakunya,mempelajari
bahasa dan sebagainya melalui deria sentuhan,deria rasa dan bahasa isyarat
tangan (Alphabet).
Bertanggungjawab-Seorang
guru pendidikan khas perlu mempunyai cirri-ciri kebertanggungjawab terhadap pelajar-pelajarnya.terutama
pelajar-pelajar kelainan upaya.Seorang guru yang bertanggungjawab perlu
menjalankan tanggungjawab dengan amanah dan kewajipan yang mesti dilakukan
sebaik mungkin.Contohnya kita boleh ambil didalam cerita Helen Killer dimana
cirri-ciri kebertanggungjawaban Annie terhadap Helen supaya mengajar dan
mendidik Helen yang mempunyai masalah penglihatan dan pendengaran pada masa
yang sama.
Berfikiran Positif-Sentiasa
berfikiran positif tanpa memikirkan kelemahan dan keburukan pelajar.
Empati-Sikap
empati perlu wujud dalam diri guru pendidikan khas.Kewujudan ini penting supaya
guru dapat membantu dan membimbing murid khas ini.Kerana apabila ibu-bapa
mendaftarkan anaknya ke sekolah khas ibubapa tidak mempunyao ilmu dalam
pendidikan khas dan mengharapkan kita sepenuhnya bagi membantu mereka supaya
anaknya dapat berdikari dan menjadi manusia yang berguna.Contohnya di dalam
cerita Helen keller,Anni Sullivan mempunyai sikap empati dimana ibu bapa Helen
tidak mempunyai pengetahuan didalam pendidikan khas,apabila tiada pengetahuan
tersebut amat sukar untuk mereka mengurus Helen terutama apabila Helen tidak
dapat mendengar dan melihat seperti kanak-kanak lain.Oleh itu,Anni Sullivan
berusaha untuk membantu supaya Helen dapat mempelajari bahasa dan sebagainya
melalui bahasa isyarat tangan dan deria rasa.
0 comments: